ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Čo sa deje vo firme, kde zavládnu intrigy

2020-10-14 11:04:33 | kategória Práca s ľuďmi
 Čo sa deje vo firme, kde zavládnu intrigy

Keď sa po firme začnú zrazu šíriť intrigy, nastanú ťažké časy pre šéfa, pre toho, kto sa stal terčom intríg, ale aj pre každého zamestnanca. Vo firme je dusno. Začína sa to veľmi nenápadne: niekto pustí zopár poloprávd o druhom človeku, ktoré rozvíria pokojnú hladinu dovtedy dobre naladeného kolektívu. Vždy sa to začína jednou „nevinnou“ klebetou, jediným jedovatým komentárom či príspevkom do diskusie, na ktorý reaguje niekto iný, a potom ďalší a ďalší.

Po nejakom čase je už ťažké zistiť, kde to vlastne začalo, lebo zrazu je každý na pracovisku permanentne naštvaný a reaguje podráždene aj na veci, ktoré by inokedy prešli bez povšimnutia. Vznikajú skupinky, vytvárajú sa koalície a ľudia namiesto práce riešia hlúposti.

Správnejšie by tu bolo položiť si nie otázku, kde sa to začalo, ale kto to začal, kto to celé spustil. Intrigy síce vznikajú veľmi nenápadne, ale vždy z jedného zdroja. Ja so svojou obrázkovou predstavivosťou to celé vidím ako pyramídu postavenú z drobných kamienkov, kde jeden jediný kamienok vytiahnutý zdola spustí proces deštrukcie a postupného zániku celej pyramídy. Tá pyramída, to je vaša firma, ktorú ste krok za krokom roky budovali. Je to miesto, kde ste strávili hodiny riešením problémov, písaním smerníc, dolaďovaním procesov, aby všetko fungovalo tak ako má, bez zádrhelov. A zrazu je to preč – padlo to ako domček z karát.

Zaujímavé je, že často ten, kto vytiahol ten prvý kamienok z úpätia pyramídy, ostáva nepoznaný a neodhalený, lebo on to celé „len“ spustil. Na začiatku povedal niekomu niečo, čo ten druhý šíril ďalej. Potom sa pridal druhý, tretí, štvrtý a ďalší. A v čase, keď to vo firme vrie sa ten, kto to spustil, už dávno nezúčastňuje kancelárskych diskusií, ale potichu (a možno s potešením) pozoruje to vrenie, ktorého je strojcom. Pozoruje tých ostatných, ktorí sa zápalisto hádajú a naťahujú na veciach, ktoré by ich predtým ani len nenapadlo riešiť.

Často je za tým len obyčajná ľudská nevedomosť, závisť či pocit nedostatočného ocenenia. Ten pocit môže, ale nemusí byť oprávnený. Možno ten, čo to celé spustil, len nebol informovaný o tom, čo v skutočnosti ten druhý, ktorý bol terčom jeho kritiky, robí pre firmu a čím je pre ňu cenný. A ak to nevie, tak sa mu akékoľvek ocenenie či pozornosť šéfa zdá byť prehnané a je mu tŕňom v oku. Veď ten druhý si to vôbec nezaslúžil! Je jedno, aká je skutočnosť, veď pravda je len uhol pohľadu.

Čo s tým? Nuž, priatelia, nepodceňujte silu slova. Nastavte vo svojej firme vysokú latku úprimnosti a otvorenej komunikácie. A to nielen o tom, čo sa podarilo, ale aj o veciach, ktoré možno nie sú až také príjemné na prvé počutie. Vysvetľujte, opakujte, skrátka urobte čokoľvek čo vás napadne, ale hlavne naučte svojich ľudí, aby o veciach, ktoré sa im nepáčia alebo ich považujú za nesprávne, ihneď komunikovali priamo s tým, koho sa to týka. A ak tam neuspejú, tak nech idú za svojím nadriadeným. A nie riešili danú záležitosť s kolegom, ktorý s tým nemá nič spoločné, ale ak tú informáciu prijme, tak sa vlastne stáva spojencom a spolupáchateľom. Ak treba, napíšte na to smernicu, alebo to dajte ako jeden z bodov etického kódexu firmy. Ušetríte si tým veľa starostí.

Autor článku: Ing. Katarína Pavlíková

Foto: Freepik

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,