ŠKOLA MANAŽMENTU L. RONA HUBBARDA
SEMINÁRE A KURZY PRE MAJITEĽOV FIRIEM, MANAŽÉROV A OBCHODNÍKOV
 Logo
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HCA TV: Slavo Gibala: Mojím kľúčom k úspechu je naozaj používať to, čo učím druhých

2021-09-28 10:32:15 | kategória Rozhovory
 Slavo Gibala: Mojím kľúčom k úspechu je naozaj používať to, čo učím druhých

SLAVO GIBALA je dlhoročným stabilným pilierom HCA. Vynikajúci poradca pre vzdelávanie, odborník na priamy predaj, prednášateľ obchodných seminárov, oddaný kolega, milujúci rodič a dobrý priateľ – to je len niekoľko slov, ktorými by Slava opísali jeho klienti, rodina a najbližší. So Slavom sme sa rozprávali nielen o obchodných technikách a postupoch, ale aj o jeho hodnotách, cieľoch a zásadách v osobnom živote.


Ako si zvládal predcházajúce náročné obdobie?

Nuž, na začiatku to bol šok. Keďže náš typ predaja je postavený na osobných stretnutiach, kde sa budujú osobné vzťahy, tak nám v podstate bolo zo dňa na deň znemožnené pracovať a produkovať ako roky predtým. Som v HCA už sedemnásty rok a už sme spolu preskákali fakt všeličo, ale na toto sme neboli pripravení. Keď mám povedať na rovinu a priamo, ako som to zvládal, tak odpoveď asi nebude pre väčšinu prekvapením: použil som v praxi len a len to, čo učíme na našich obchodníckych seminároch. Proste som naďalej budoval vzťahy, zväčšoval porozumenie, posielal komunikačné častice, ktoré sa posielať dali a komunikoval, komunikoval a komunikoval. Ja si myslím, že každá takáto výnimočná udalosť je vždy aj výnimočná príležitosť pre tých, ktorí vedia, ako na to a neboja sa tvrdej prace a nových výziev. Každý, kto bol u nás na obchodníckych seminároch a použil v praxi to, čo sa tam naučil, prispôsobil to na nové podmienky a naozaj makal, tak mohol len a len získať. Možno nie hneď, ale z dlhodobého hľadiska určite. Toto bola príležitosť, ktorá sa vyskytne len pár krát – možno len raz za 100 rokov.

Čo ti pomáhalo udržiavať si dobrú náladu a zdravú myseľ?

Bolo to viacero faktorov, nielen jeden. Určite zázemie doma, moja manželka je jednoducho úžasná, trávili sme všetok čas spolu, vlastne sme boli spolu približne dva mesiace, každý deň dvadsaťštyri hodín. To asi preverí každý vzťah a priznám sa, že sme si to dosť užívali (Smiech).

Ďalej mi pomohla stabilita vo firme, kde je naše vedenie pevný bod. Máme technológiu, o ktorú sa môžete oprieť, stabilné údaje, ktoré vás vyvedú z každej šlamastiky, dobre vzťahy s kolegami, s ktorými sme si volávali, písali, videochatovali a podobne.

Ďalšia vec bol pohyb vo voľnej prírode. Každý deň sme chodili von a aktívne sa hýbali. Úplne sme sa odstrihli od všetkých médií a správ – nenechali sme sa zavaliť všetkým tým humusom a strašením. A samozrejme, produkcia – produkcia v akejkoľvek časti života, ale vždy produkcia, je základom pre prežitie. Bol som zhrozený, koľko ľudí začalo riešiť tú situáciu alkoholom a cez to sa snažili dostať sa hore. My sme sa držali hore pomocou dobrej životosprávy. Od negatívnych ľudí a situácií sme sa snažili byť čo najďalej, aby nás nenakazili svojim strachom, zúfalstvom, apatiou, hnevom, nenávisťou či chuťou stiahnuť druhých dole. Nebolo to ľahké, ale podarilo sa. Keď je človek obklopený doma, v práci, aj medzi priateľmi správnymi ľuďmi, tak je to oveľa ľahšie. Neviem, ako by som to zvládol, keby som na to celé bol sám.

Určite si musel veľa komunikovať s klientmi. Aká to bola komunikácia, keďže si určitý čas nemohol chodiť na osobné stretnutia?

Akákoľvek iná (Smiech). Napríklad som za mesiac poslal približne štyritisíc SMS správ, posielal som veľa mailov, denne som telefonoval. Pre mňa to bola úplne nová skúsenosť. Zrazu som začal komunikovať v online priestore: video hovory, stretnutia cez obrazovku, konferenčné hovory, video meetingy... Mne to dalo poriadne zabrať, keďže som v obchode už viac ako 25 rokov a toto som predtým nikdy nepraktizoval. Tí, čo boli u nás na seminároch, vedia, že často vyhráva kvantita nad kvalitou, ale aj to ma svoje pravidla a kto ich ovláda, ten vyhráva. A kto u nás ešte nebol, tak nech rýchlo ide, lebo kto vie, či sa to celé nevráti späť?

Je vôbec možné starať sa o klienta „na telefóne“?

Nuž, ako kedy, ako o koho, ako v ktorej firme. Závisí to od podmienok klienta, situácie v danej firme a podobne. Časť starostlivosti o klienta sa dá urobiť po telefóne úplne v pohode, časť ťažšie a niektoré veci sa proste po telefóne riešiť nedajú. Záleží aj od segmentu trhu a produktu, ktorý firma ponuka. Sú typy biznisov, ktoré už aj predtým išli len po telefóne a darilo sa im. Ja osobne si myslím, že u nás v HCA sa to úplne nedá. Človečenstvo je človečenstvo a to sa cez telefón preniesť nedá.

Máš nejakú zásadu, o ktorej si myslíš, že pomôže zvládnuť obchodníkovi akékoľvek náročnejšie obdobie?

Základom je mať etiku v poriadku. Ďalším dôležitým faktom je mať jasno v účeloch a nasledovať ich, nech sa deje, čo sa deje. Potom je tu tvrdá práca – bez nej to nepôjde. Treba nečakať, ale dať sa do pozície príčiny a hľadať cesty, ako na to, aby som dosiahol svoj cieľ. No a kľúčom k tomuto všetkému je kompetentnosť, čiže schopnosť pozorovať – učiť sa a potom trénovať. Z dlhodobého hľadiska vždy vyhrajú tí, ktorí majú praktické vedomosti a používajú ich. Vzdelanie je presne to, čo rozhodne v každej ťažkej situácií o tom, kto vyhrá a kto prehrá. Víťazí ten, kto vie viac, kto lepšie pozoruje (lebo je vzdelaný v tom, čo, kde a ako ma pozorovať), kto je schopnejší lepšie vyhodnocovať to, čo pozoroval a kto vie, akú akciu urobiť v praxi, aby sa dosiahol požadovaný výsledok.

Čiže, oplatí sa investovať veľa naozaj veľa peňazí do vzdelávania, poriadne to natrénovať a potom používať v praxi a sledovať výsledky a zase znova dookola. V obchode je podľa mňa najsilnejší nástroj komunikácia. Na to máme napríklad komunikačné tréningy, ja ich mám za sebou už devätnásť – áno, čítate správne (Smiech). A určite pôjdem na ďalšie! Schopnosť komunikovať je v obchode kľúčová a dá sa stále zlepšovať.

Ako si to vôbec dokázal, zabezpečiť takú vysokú účasť tvojich klientov na našich prevažne online seminároch?

Mal som „vyhraté“ z viacerých dôvodov. Prvým bol ten, že som mal napredávané v nadbytku, teda som mal už pouzatvárané veľa služieb a nepotreboval som, aby sa všetky obchody aj zrealizovali na to, aby som mal dostatočnú produkciu. Klienti poznajú našu kvalitu, poznajú naše služby a vedia, že u nás je vždy vysoká kompetencia a vysoká kvalita. Kľúčovým faktorom bolo, že sme ako tím okamžite zareagovali. Lacko Pavlik hneď zmenil koncepciu služieb, prišiel s novými službami presne potrebnými a žiadanými na trhu, vedenie firmy prekopalo cely firemný systém, upravila sa forma dodavky, zmenila sa marketingová koncepcia, a veľa, veľa ďalších vecí, ktoré umožnili to, že sme boli schopní dodávať a dodávali sme. Cele to bol výsledok tímovej práce. Každý urobil ten svoj kúsok a opäť sa ukázalo, že keď ľudia ťahajú spolu, tak dva plus dva sa pokojne môže rovnať aj päť alebo šesť. Sám by som to nikdy nedokázal a som hrdý na každého jedného a jednu z nás, ako sme to skvelo zvládli.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
,